Opublikowane na Serwis Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania w ramach WRPO 2014+ (http://zit.metropoliapoznan.pl/)
Budowa kładki pieszo - rowerowej nad kanałem ulgi rz. Warty wraz ze ścieżką pieszo - rowerową do Zbrudzewa oraz w kierunku Mechlina
Poddziałanie 3.3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania Typ projektu II Rozbudowa systemu tras rowerowych na obszarze
funkcjonalnym Poznania
Beneficjent:
Gmina Śrem
Partner:
brak
Okres realizacji:
Wartość projektu:
12 503 506,83 zł
Dofinansowanie UE:
6 516 066,93 zł
Zakres projektu:
W ramach projektu wykonana zostanie kładka pieszo - rowerowa w ciągu nowo projektowanego szlaku pieszo - rowerowego łączącego Śrem ze Zbrudzewem oraz wzdłuż ul. Średzkiej do ronda na skrzyżowaniu DW 432 z DW 434. Początek ciągu pieszo - rowerowego znajduje się na wale przeciwpowodziowym kanału ulgi rzeki Warty, przez który projektuje się kładkę pieszo - rowerową wzdłuż istniejącego mostu.
W ramach projektu wybudowany zostanie także ciąg pieszo rowerowy po stronie wschodniej drogi gminnej na Mechlin z rozwidleniem na Zbrudzewo z przejazdem pod projektowana kładką i mostem na zachodnią stronę drogi gminnej do Zbrudzewa.
Ponadto planuje się działania informacyjno-promocyjne w ramach projektu, które mają na celu zachęcić mieszkańców regionu, w szczególności Gminy Śrem do korzystania z niskoemisyjnych form mobilności miejskiej – publicznego transportu zbiorowego, rowerowego, ruchu pieszego. Działania te przyczynią się do wzrostu świadomości mieszkańców w zakresie przewagi środowiskowej, czasowej i kosztowej niskoemisyjnej komunikacji zbiorowej i indywidualnej nad samochodową.
W ramach zadania przewiduje się również przygotowanie i zakup materiałów dot. promocji projektu – tablice informacyjno-pamiątkowe w miejscu realizacji projektu.
Dane techniczne:
Podstawowe dane techniczne kładki: ilość przęseł: 13, ilość podpór: 14, ilość urządzeń dylatacyjnych: 14, całkowita długość obiektu: 215,15 m, szerokość całkowita obiektu: 4,30 m, kąt skosu obiektu: 90,0º.
Konstrukcja ciągu pieszego-rowerowego: warstwa ścieralna z kostki betonowej brukowej gr. 8 cm, z mieszanki mineralno-asfaltowej grubość 5 cm, podsypka cementowa – piaskowa 1:4: gr. 5 cm, podbudowa z kruszywa łamanego grubość 10 cm, grunt stabilizowany cementem o Rm = 5 MPa: gr. 10 cm.
Konstrukcja zjazdów: warstwa ścieralna z kostki betonowej brukowej: gr. 8 cm, podsypka cementowo-piaskowa 1;4 grubości 3 cm, podbudowa z kruszywa łamanego 0/31,5 stabilizowanego mechanicznie grubości 15 cm, wzmocnienie podłoża gruntem stabilizowanym cementem grubości 10 cm.
W ramach projektu wykonany zostanie ciąg pieszo-rowerowy o długości 2621,52 m. Projekt obejmie także budowę systemu energooszczędnego oświetlenia wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego. Zainstalowanych zostanie 135 nowych punktów świetlnych o mocy 40 W każdy.
Cele i oddziaływanie projektu:
zmniejszenie poziomu emisji zanieczyszczeń wynikających z procesów transportowych;
zmniejszenie poziomu emisji hałasu powstającego w procesach transportowych;
poprawa jakości środowiska wynikająca ze zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do środowiska (lepszy stan powietrza, mniejsze zakwaszenie gleb), a także w wyniku możliwości wygospodarowania z oszczędności środków finansowych, które przeznaczone będą na kolejne inwestycje o charakterze prośrodowiskowym;
zwiększenie poziomu dostępu do infrastruktury transportowej, w szczególności do infrastruktury komunikacji rowerowej;
zwiększenie poziomu dostępu do infrastruktury komunikacyjnej dla osób z niepełnosprawnościami;
zapobieganie wykluczeniu z korzystania z systemów transportu przez osoby ubogie;
zmniejszenie kosztów transportu;
zwiększenie poziomu atrakcyjności społeczno-gospodarczej gminy Śrem;
zwiększenie integracji różnych środków transportu;
zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu
zwiększenie poziomu bezpieczeństwa podróży (w tym zmniejszenie liczby wypadków z udziałem rowerzystów);
zwiększenie komfortu podróży;
zmniejszenie całościowego oddziaływania systemu transportowego na degradację środowiska/klimat;
poprawa stanu zdrowia mieszkańców gminy Śrem.
Efekty realizacji projektu:
Długość wspartej infrastruktury rowerowej – 2 621,52 km
Liczba akcji i kampanii informacyjno -promocyjnych – 1 szt.
Liczba nowych/zmodernizowanych punktów świetlnych – 135 szt.
Film promocyjny dot. projektu - przygotowany po realizacji w 2021 roku
Film promocyjny dot. projektu - przygotowany podczas realizacji projektu w 2020 roku
Film promocyjny dot. projektu - przygotowany przed jego realizację w 2018 roku