Poddziałanie 3.3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania
Typ projektu II Rozbudowa systemu tras rowerowych na obszarze
funkcjonalnym Poznania
|
|
Beneficjent: |
Gmina Tarnowo Podgórne
|
Partner: |
brak
|
Okres realizacji (przewidywany): |
maj 2018 – grudzień 2019 |
Wartość projektu: |
1 073 588,67 zł
|
Dofinansowanie UE: |
912 550,36 zł
|
Zakres projektu:
Przedmiotem projektu była budowa drogi dla rowerów wraz z infrastrukturą B&R i oświetleniem w celu poprawy dostępności komunikacji publicznej i rozwoju niskoemisyjnej mobilności mieszkańców.
Projekt składał się z 3 komponentów pozwalających na stworzenie spójnego systemu infrastruktury rowerowej w gminie Tarnowo Podgórne, pozwalającego na zmniejszenie emisji CO2 dzięki zwiększeniu udziału transportu rowerowego zamiast samochodowego na terenie gminy:
- Budowa ścieżki rowerowej długości 551,31 m wraz z oświetleniem na ul. 27 Grudnia w Tarnowie Podgórnym pozwalającej na zamknięcie ciągu rowerowego o brakujący odcinek, zapewniającej dostęp do centrów przesiadkowych z obszarów mieszkaniowych zlokalizowanych w jej sąsiedztwie.
- Utworzenie zintegrowanego centrum przesiadkowego B&R w Swadzimiu i Rumianku. Postawione zostały zadaszone wiaty przystankowe na ok 10 osób oczekujących na autobus wraz z punktami parkowania 10 rowerów pod zadaszoną wiatą. W obrębie centrum B&R w Swadzimiu zamontowane zostały 2 tablice informacji pasażerskiej, za pomocą której pasażerowie uzyskali informacje o rozkładzie jazdy oraz bieżące komunikaty.
- Kampania promująca transport publiczny i rowerowy zachęcająca do częstszego wybierania transportu zbiorowego i rowerowego zamiast samochodu, jako podstawowego środka przemieszczania się w obrębie gminy. Zrealizowano szereg różnicowanych działań promocyjno-informacyjnych od materiałów informacyjnych po eko-rajd rowerowy.
Uzupełnienie ciągów rowerowych o brakujący odcinek usprawniło i skróciło czas przejazdu do punktów B&R, poprawiło także poziom bezpieczeństwa. Montaż tablic ITS wpłynął na poprawę dostępności transportu publicznego. Centra przesiadkowe przyczyniły się do integracji różnych form transportu, zwłaszcza rowerowego i zbiorowego transportu publicznego. Natomiast kampania zapoczątkowała zmianę nawyków komunikacyjnych mieszkańców. Takie kompleksowe podejście finalnie przyczynić się ma do częstszego wybierania roweru zamiast samochodu w codziennych dojazdach do pracy, szkoły czy obiektów użyteczności publicznej.
Efekty realizacji projektu:
- Długość wspartej infrastruktury rowerowej – 0,55 km
- Liczba wybudowanych obiektów B&R – 2 szt.
- Liczba stanowiska postojowych w wybudowanych obiektach B&R – 20 szt.
- Liczba nowych/zmodernizowanych punktów świetlnych – 15 szt.
- Liczba zainstalowanych inteligentnych systemów transportowych – 2 szt.
- Liczba akcji i kampanii informacyjno-promocyjnych – 1 szt.
- Szanowny roczny spadek emisji gazów cieplarnianych – 7,26 ton CO2
ZWP Swadzim KładkaZWP RumianekDroga rowerowa w ciągu ul. 27 grudnia w Tarnowie PodgórnymFotografie: Stowarzyszenie Metropolia Poznań