Poddziałanie 3.3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania
Typ projektu I Inwestycje funkcjonalnie powiązane z tworzeniem systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych (ZWP). |
|
Beneficjent: |
Miasto Poznań |
Partner: |
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z. o. o.
|
Okres realizacji: |
październik 2017 – wrzesień 2020
|
Wartość projektu: |
153 753 113,73 zł
|
Dofinansowanie UE: |
106 611 085,01 zł
|
Zakres projektu:
Nadrzędnym celem projektu jest poprawa poziomu i jakości życia społeczności lokalnych oraz ograniczenie zanieczyszczenia powietrza w Mieście Poznaniu, poprzez przyspieszony rozwój czystych, bezpiecznych, spójnych, funkcjonalnych i efektywnych form transportu publicznego i niezmotoryzowanego transportu indywidualnego.
Projekt zakłada dwa główne elementy:
- Część infrastrukturalna polegająca na budowie zintegrowanego węzła przesiadkowego, co obejmuje między innymi przebudowę oraz budowę infrastruktury torowo-sieciowej z jej dostosowaniem dla prowadzenia ruchu autobusowego po torowisku i związana z tym korekta układu drogowego w tym ścieżek dla rowerów, parkingu typu B&R oraz zainstalowanie inteligentnego systemu transportowego;
- Zakup 15 szt. autobusów elektrycznych - realizowane przez MPK Poznań
W ramach inwestycji, planuje się między innymi:
- Rozbudowę skrzyżowania rondo Rataje w zakresie dobudowy dodatkowych pasów dla pojazdów skręcających;
- Przebudowę i rozbudowę skrzyżowań z ulicami przyległymi: (a) Ludwika Zamenhoffa - marsz. J. Piłsudskiego (w tym budowę pasa dedykowanego dla pojazdów skręcających w prawo z ul. Zamenhofa w ul. Piłsudskiego); (b) Ludwika Zamenhoffa – Wioślarska (w tym budowę dodatkowego pasa dla pojazdów skręcających w prawo z ul. Zamenhofa w ul. Wioślarską); (c) Jana Pawła II - Kórnicka; (d) Jana Pawła II – św. Rocha; (e) Bolesława Krzywoustego – Serafitek; (f) Bolesława Krzywoustego – Juracka (w tym budowę dodatkowego pasa dla pojazdów skręcających w prawo z ul. Krzywoustego w ul. Juracka).
- Przebudowę i budowę uzbrojenia podziemnego;
- Wymianę nawierzchni jezdni;
- Przebudowę i budowę chodników, ścieżek rowerowych;
- Przebudowę i rozbudowę oświetlenia drogi;
- Przebudowę i budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach ulic;
- Modernizację Dworca autobusowego na rondzie Rataje.
Efekty realizacji projektu:
- Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 1 szt.
- Liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride” – 1 szt.
- Liczba stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride” – 25 szt.
- Liczba zainstalowanych inteligentnych systemów transportowych – 1 szt.
- Liczba zakupionych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej – 15 szt.
- Pojemność zakupionego taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej – 1 650 osób
- Długość wyznaczonych buspasów – 0,37 km
- Liczba akcji i kampanii informacyjno-promocyjnych – 3 szt.
- Długość wspartej infrastruktury rowerowej – 2,89 km
- Szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych – 1 124,61 ton równoważnika CO2
Strona internetowa poświęcona inwestycji: www.nowe-rataje.plFotografie: Stowarzyszenie Metropolia Poznań