Projekt komplementarny ZIT dotyczący trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka w Poznaniu z dofinansowaniem w wysokości 100 mln zł
Miasto Poznań podpisało umowę na dotację w wysokości 100 mln zł na dokończenie budowy trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka - projekt komplementarny wskazany w Strategii ZIT dla MOF Poznania 2021+.
Pozyskane dofinansowanie, pozwoli odmienić też samą ulicę Ratajczaka. Zostanie tam uspokojony ruch samochodowy. Odcinek od ul. Św. Marcin do skrzyżowania z ul. Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich będzie bardziej przyjazny mieszkańcom - zostanie objęty strefą zamieszkania. Kierowcy na takim terenie nie mogą przekraczać prędkości jazdy 20 km/h. Wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa przechodniów. Po obu stronach ulicy zaprojektowano miejsca, gdzie posadzona zostanie niska zieleń oraz drzewa. Będzie to ciąg z ogródkami, ławeczkami i miejscami postojowymi utrzymany w klimacie zielonej alei. Przestrzeń rozświetlą nowe lampy. Cała ulica ma też zachęcać do jazdy rowerzystów, ponieważ powstaną ścieżki rowerowe.
100 mln zł pozwoli nie tylko na zdecydowane poprawienie komunikacji zbiorowej w Poznaniu, ale stworzy spokojne miejsce w rejonie ulicy Ratajczaka. Będzie to obszar przyjazny osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ma być tu bowiem zastosowany bezprogowy układ nawierzchni. Wprowadzone zostaną również oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami pomagające dotrzeć np. na przystanek.
Dzięki realizacji inwestycji poruszanie się komunikacją zbiorową będzie sprawniejsze. Skróci się bowiem dojazd z Wildy i Dębca do centrum. Dziś tramwaje kursują przez ul. Królowej Jadwigi, Strzelecką i przez pl. Wiosny Ludów oraz ul. Podgórną, docierając w okolice placu Wolności. Nowa trasa, po wybudowaniu prawoskrętu dla tramwajów z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, będzie dodatkową osią komunikacyjną w relacji południe-północ Poznania, a w dalszej perspektywie połączeniem tramwajowym z Garbar w stronę Naramowic.
Środki będą pochodziły z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Umowa została zawarta między Miastem Poznań a Centrum Unijnych Projektów Transportowych. 100 milionów złotych będzie przeznaczonych na realizację projektu "Program Centrum - etap II - budowa trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicy Ratajczaka - II faza". Finansowanie projektu jest możliwe dzięki ujęciu przedsięwzięcia w Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania na lata 2021-2027. To kolejny etap inwestycji w sercu stolicy Wielkopolski. Część trasy tramwajowej jest już gotowa - w 2023 roku ukończony został odcinek pomiędzy ul. Św. Marcin i 27 Grudnia przy Bibliotece Uniwersyteckiej. Teraz Miasto będzie realizowało zasadniczą część prac od ul. Św. Marcin do węzła Matyi/Wierzbięcice/Królowej Jadwigi.
O przygotowaniach do przebudowy ul. Ratajczaka można przeczytać w artykule na stronie poznan.pl "Zieleń na ul. Ratajczaka będzie przygotowywana do przesadzeń".
Pozyskane dofinansowanie, pozwoli odmienić też samą ulicę Ratajczaka. Zostanie tam uspokojony ruch samochodowy. Odcinek od ul. Św. Marcin do skrzyżowania z ul. Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich będzie bardziej przyjazny mieszkańcom - zostanie objęty strefą zamieszkania. Kierowcy na takim terenie nie mogą przekraczać prędkości jazdy 20 km/h. Wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa przechodniów. Po obu stronach ulicy zaprojektowano miejsca, gdzie posadzona zostanie niska zieleń oraz drzewa. Będzie to ciąg z ogródkami, ławeczkami i miejscami postojowymi utrzymany w klimacie zielonej alei. Przestrzeń rozświetlą nowe lampy. Cała ulica ma też zachęcać do jazdy rowerzystów, ponieważ powstaną ścieżki rowerowe.
100 mln zł pozwoli nie tylko na zdecydowane poprawienie komunikacji zbiorowej w Poznaniu, ale stworzy spokojne miejsce w rejonie ulicy Ratajczaka. Będzie to obszar przyjazny osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ma być tu bowiem zastosowany bezprogowy układ nawierzchni. Wprowadzone zostaną również oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami pomagające dotrzeć np. na przystanek.
Dzięki realizacji inwestycji poruszanie się komunikacją zbiorową będzie sprawniejsze. Skróci się bowiem dojazd z Wildy i Dębca do centrum. Dziś tramwaje kursują przez ul. Królowej Jadwigi, Strzelecką i przez pl. Wiosny Ludów oraz ul. Podgórną, docierając w okolice placu Wolności. Nowa trasa, po wybudowaniu prawoskrętu dla tramwajów z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, będzie dodatkową osią komunikacyjną w relacji południe-północ Poznania, a w dalszej perspektywie połączeniem tramwajowym z Garbar w stronę Naramowic.
Środki będą pochodziły z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Umowa została zawarta między Miastem Poznań a Centrum Unijnych Projektów Transportowych. 100 milionów złotych będzie przeznaczonych na realizację projektu "Program Centrum - etap II - budowa trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicy Ratajczaka - II faza". Finansowanie projektu jest możliwe dzięki ujęciu przedsięwzięcia w Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania na lata 2021-2027. To kolejny etap inwestycji w sercu stolicy Wielkopolski. Część trasy tramwajowej jest już gotowa - w 2023 roku ukończony został odcinek pomiędzy ul. Św. Marcin i 27 Grudnia przy Bibliotece Uniwersyteckiej. Teraz Miasto będzie realizowało zasadniczą część prac od ul. Św. Marcin do węzła Matyi/Wierzbięcice/Królowej Jadwigi.
O przygotowaniach do przebudowy ul. Ratajczaka można przeczytać w artykule na stronie poznan.pl "Zieleń na ul. Ratajczaka będzie przygotowywana do przesadzeń".
#FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie