Blisko 10 tysięcy osób przeszło lub przejechało rowerem przez kładkę w Owińskach w pierwszych dziesięciu dniach od uruchomienia przeprawy. Gmina Czerwonak w weekend 28-30 lipca zrealizowała cykl wydarzeń towarzyszących otwarciu inwestycji sfinansowanej przez samorządy przy wsparciu funduszy unijnych.
Kładka pieszo-rowerowa w Owińskach połączyła brzegi Warty na wysokości gminy Czerwonak po wschodniej stronie oraz granicy miasta Poznań i gminy Suchy Las na zachodzie rzeki. Warta 27,1 mln zł inwestycja została sfinansowania przez te trzy samorządy oraz Powiat Poznański, przy wsparciu środków unijnych z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Budowa została zakończona przed czasem i dlatego mieszkańcy i goście regionu korzystają z przeprawy od 18 lipca.
W ciągu pierwszych dziesięciu dni działania, na kładce pojawiało się codziennie kilkaset osób. W sobotę i niedzielę (22 i 23 lipca) liczba pieszych i rowerzystów mocno przekraczała tysiąc. Wśród osób zainteresowanych inwestycją i na bieżąco śledzących postęp prac były siostry Anna i Dagmara mieszkające po dwóch stronach Warty. To one w imieniu mieszkańców 28 lipca przecięły wstęgę na kładce, symbolicznie otwierając kładkę. Towarzyszyli im samorządowcy, którzy w tym zaplanowanym z wyprzedzeniem terminie, podsumowali przebieg budowy od idei przez realizację po użytkowanie obiektu.
- Czerwonak łączy i ta kładka łączy – podsumował wójt gminy Czerwonak Marcin Wojtkowiak – To jest symbol łączący samorządy, łączący ludzi, którzy mogą się tutaj spotykać. Także symbol łączący historię i tradycję z nowoczesnością, bo dokładnie w tym miejscu była kiedyś przeprawa promowa.
- Dobrze zadziałała współpraca samorządowa – ocenił marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak - Każdy z samorządów wyasygnował ze swoich środków odpowiednią kwotę tak, żeby spiąć kosztowny budżet tej inwestycji, tj. ponad 27 mln zł. Samorządy zrzuciły się na te inwestycję i mamy teraz satysfakcję, że stworzono nową przeprawę przez Wartę. Ułatwiono przejazd zwłaszcza rowerów, a kładka będzie wpięta w całą sieć tras, w tym Wartostradę.
Kładkę jako element sieci rowerowej widzi też prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. - Uznaliśmy, że to jest tak ważna inwestycja nie tylko dla gmin Czerwonak i Suchy Las, ale także dla poznaniaków, żeby korzystać z uroków tej części Wielkopolski, m.in. pięknej Puszczy Zielonka, że postanowiliśmy mocno współfinansować tę kładkę – powiedział Jaśkowiak, prezes Metropolii Poznań – Tym bardziej, że udział mieszkańców Poznania korzystających z roweru wzrósł w ostatnim czasie z 2 do 12 procent.
- Kolejne ułatwienia komunikacyjne sprawiają, że inaczej się patrzy się na świat i widać jaki jest piękny – skomentował Jan Grabkowski, starosta poznański i wiceprezes Metropolii Poznań – Wspólne finansowanie to jest też dowód na to, że potrafimy się porozumieć, szczególnie dla rozwiązywanie spraw i wyzwań istotnych dla mieszkańców.
Wójt gminy Suchy Las Grzegorz Wojtera zapowiedział, że ta współpraca samorządów będzie kontynuowana. – Po drugiej stronie mamy ścieżki rowerowe. W kolejnym kroku, we współpracy z miastem Poznaniem planujemy doprowadzić do finalizacji ciągu w stronę Poznania. Deklarujemy udział w przygotowywaniu i znakowaniu kolejnych tras rowerowych.
Główna część kładki liczy 130 metrów, razem z utwardzonymi najazdami – 200 m.
- To wyjątkowy obiekt, bo konstrukcja kładki zawiera też wieżę widokową – uszczegółowił Igor Skabara, członek zarządu firmy MOST sp. z o.o. w Sopocie, wykonawcy inwestycji – To jest niespotykane rozwiązanie technologiczne w budowach mostów. Mamy dzięki temu widok z wysokości pylonu, czyli 25 metrów. Dolny pomost wieży widokowej jest na poziomie 15 metrów, a górny – 25 metrów nad podłożem. Sama kładka biegnie 10 metrów nad lustrem wody.
Tarasy wieży widokowej zwiększą atrakcyjność turystyczną okolicy. Najwyższy punkt tarasowy zapewni widok na malownicze krajobrazy i panoramę okolicy z unikalnej perspektywy. Konstrukcja stanie się też „bramą" do Puszczy Zielonki i jej sąsiednich atrakcji: dębu Bartek, kąpieliska AKWEN Tropicana z zielonym labiryntem dla dzieci, malowniczych zbiorników pożwirowych, unikatowego Parku Orientacji Przestrzennej i Biblioteki Zapachów, Muzeum Tyflologicznego oraz do zabudowań pocysterskich. Na terenie obiektu umieszczony został InfoKiosk wyświetlający informacje pasażerskie oraz ciekawostki turystyczne z okolicznego obszaru.
Według pomysłodawców budowa kładki wpłynie pozytywnie również na obniżenie poziomu emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych do atmosfery w gminie Czerwonak i całym Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania.
Obiekt znajdujący się w Owińskach jest przedłużeniem Nadwarciańskiego Szlaku Rowerowego na zachodnim brzegu Warty i szlaków rowerowych po stronie wschodniej. Prawdziwą atrakcją jest wieża z dwiema platformami widokowymi na wysokościach 12 i ponad 20 m. Pozwalają one na podziwianie terenu rzeki z poziomu koron drzew.
Budowa kładki rozpoczęła się w 2021 roku, a koszt inwestycji wyniósł 27 milionów złotych. Realizacja inwestycji to efekt współpracy Gminy Czerwonak z Miastem Poznań, Powiatem Poznańskim i Gminą Suchy Las. Całość dofinansowana jest przez Unię Europejską ze środków Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020. Wartość dofinansowania projektu marszałkowskimi środkami unijnymi stanowi 4,3 mln zł.
Źródło: www.czerwonak.pl