Opublikowane na Serwis Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania w ramach WRPO 2014+ (http://zit.metropoliapoznan.pl/)
Budowa systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych w Gminie Dopiewo – stacja Palędzie i stacja Dopiewo
Poddziałanie 3.3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania Typ projektu I Inwestycje funkcjonalnie powiązane z tworzeniem systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych (ZWP).
Beneficjent:
Gmina Dopiewo
Partner:
brak
Okres realizacji (przewidywany):
lipiec 2017 – czerwiec 2019
Wartość projektu:
11 516 782,02 zł
Dofinansowanie UE:
7 672 855,81 zł
Zakres projektu:
Przedmiotem projektu jest budowa dwóch zintegrowanych węzłów przesiadkowych (ZWP) – stacja Palędzie i stacja Dopiewo w gminie Dopiewo w ramach ZIT dla MOF Poznania.
W ramach projektu zaplanowano realizacją następujących zadań:
1. budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego – stacja Palędzie, w którego skład wchodzi:
budowa parkingu „parkuj i jedź” – 1 szt. wraz z infrastrukturą węzła przesiadkowego (pawilon handlowy – infokiosk, wiaty na rowery – 2 szt., stojaki na rowery – 12 szt., ławki – 5 szt., biletomat, tablice informacyjne – 2 szt., wiaty przystankowe – 2 szt., kompleksowy system zarządzania i organizacji ruchu zintegrowanego węzła przesiadkowego) wraz z oświetleniem – 7 szt. i monitoringiem,
ilość miejsc na parkingu dla samochodów osobowych – 127 szt., dla niepełnosprawnych – 3 szt. oraz dla autobusów – 2 szt.,
budowa odcinka drogi łączącego ul. Poznańską w Dąbrówce z dworcem kolejowym wraz z oświetleniem – 12 szt.,
budowa ścieżek rowerowych o dł. 0,342 km i ciągu pieszo-rowerowego o dł. 0,041 km.
budowa chodnika, budowa i przebudowa skrzyżowań, zjazdów indywidualnych i publicznych, budowa miejsc postojowych dla pojazdów osobowych i autobusów w pobliżu dworca oraz budowę przepustu pod zjazdem.
2. budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego – stacja Dopiewo:
budowa parkingu „parkuj i jedź” – 1 szt. wraz z infrastrukturą węzła przesiadkowego (infokiosk, wiaty dla rowerów – 1 szt., stojaki na rowery – 13 szt., ławki – 15 szt., kosze na śmieci – 18 szt., biletomat, tablice informacyjne – 4 szt. oraz kompleksowy system zarządzania i organizacji ruchu zintegrowanego węzła przesiadkowego) oraz oświetleniem – 14 szt. i monitoringiem,
ilość miejsc na parkingu dla samochodów osobowych – 100 szt., w tym dla niepełnosprawnych – 8 szt.,
budowa ciągu pieszo-rowerowego o dł. 1,577 km,
3. nadzór inwestorski,
4. przeprowadzenie kampanii promocyjnej „Kolej na kolej” – 1 szt.,
5. informacja i promocja projektu.
Znaczenie projektu:
Cel główny: realizacja projektu poprzez budowę systemów węzłów przesiadkowych przyczynić się ma do wzrostu atrakcyjności transportu publicznego kosztem transportu indywidualnego zmotoryzowanego wpływając na poprawę jakości życia społeczności lokalnej.
Cele szczegółowe planowane do osiągnięcia: szersze wykorzystanie bardziej efektywnego transportu publicznego oraz niezmotoryzowanego indywidualnego,zmniejszenie wykorzystania samochodów osobowych,lepsza integracja gałęzi transportu, niższa emisja zanieczyszczeń powietrza, hałasu oraz niższe zatłoczenie, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Podstawowym problemem mieszkańców gminy Dopiewo przed realizacją projektu było narastające zjawisko kongestii motoryzacyjnej (korki), obserwowane przede wszystkim w godzinach szczytów komunikacyjnych na trasach dojazdowych do Poznania, a nawet na węzłach nowo uruchomionej zachodniej obwodnicy Poznania - drogi ekspresowej S11. Dopiewo jest gminą, w której dominująca liczba podróży realizowana jest za pomocą samochodu osobowego (77,5%). Udział wszystkich środków transportu publicznego w podróżach ogółem nie przekraczał w 2013 roku 17%. Dopiewo należy do grupy gmin powiatu poznańskiego, z najwyższą liczbą samochodów osobowych przypadających na 1000 mieszkańców. Wskaźnik ten oscyluje w granicach 693. Dla porównania średni wskaźnik motoryzacji dla całego powiatu wynosi 568 samochodów osobowych / 1 000 mieszkańców.
Dla zmiany zachowań komunikacyjnych i zwiększenie znaczenia środków komunikacji publicznej zdecydowano się wykorzystać fakt, że przez gminę Dopiewo prowadzi linia kolejowa nr 3 Poznań – Nowy Tomyśl.
Ciekawostki:
Liczba osób zamieszkująca w promieniu 3 km od węzła Palędzie (Dąbrówka): 9 063.
Miejscowości zlokalizowane w promieniu 3 km od węzła Palędzie (Dąbrówka): Skórzewo, Zakrzewo, Dąbrowa, Dąbrówka, Gołuski, Dopiewiec, Palędzie
Liczba osób zamieszkująca w promieniu 3 km od węzła Dopiewo: 5 597.
Miejscowości zlokalizowane w promieniu 3 km od węzła Dopiewo: Konarzewo, Dopiewiec, Fiałkowo, Podłoziny (Osada Podłozinki), Zborowo (Osada Zborówko), Dopiewiec.
Liczba ludności mieszkającej w promieniu 3 km od węzłów przesiadkowych dla całego projektu wynosi 14 660.
W ramach działań informacyjnych i promocyjnych promujących zmianę zachowań komunikacyjnych i przesiadkę na transport niskoemisyjny zaplanowano m.in.: przygotowanie listu do mieszkańców na temat inwestycji oraz zmian ich zalet, briefing prasowy/konferencja prasowa i podróż studyjna (druk plakatów - tablice z wizualizacjami, przygotowanie pakietów informacyjnych dla mediów, wystąpienie eksperta), cykliczne artykuły w „Czasie Dopiewa” i na www.dopiewo.pl, działania PR inicjujące publikacje w lokalnych mediach prywatnych, festyny „Nowość przed dworcem (konkursy z nagrodami, oprawa artystyczna, wystawy „Jak się zmieniła okolica dworca, ulotki informacyjne, animacje dla dzieci).
Wielkim atutem linii kolejowej przebiegającej przez Gminę Dopiewo jest krótki czas przejazdu do centrum Poznania, który wynosi z Dopiewa 18 minut, a z Palędzia 12 minut. Ten fakt może przekonać mieszkańców do zmiany zachowań komunikacyjnych.
W projekcie uwzględniono zasady uniwersalnego projektowania i zastosowano rozwiązania zwiększające dostępność, w tym: miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych, malowanie miejsc postojowych dla niepełnosprawnych farbą koloru niebieskiego, wypukłe powierzchnie przed przejściami dla pieszych i przy miejscach postojowych dla autobusów, zastosowanie obniżonych krawężników, wykonanie na przejściach dla pieszych integracyjnych mat guzikowych koloru białego.
Efekty realizacji projektu:
Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 2 szt.
Liczba wybudowanych obiektów „parkuj i jedź” – 2 szt.
Liczba miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” – 219 szt.
Liczba miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” – 11 szt.
Liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride” – 3 szt.
Liczba stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride” – 25 szt.
Długość wspartej infrastruktury rowerowej – 1,96 km
Liczba zainstalowanych inteligentnych systemów transportowych – 2 szt.
Liczba nowych/ zmodernizowanych punktów świetlnych – 33 szt.
Liczba akcji i kampanii informacyjno – promocyjnych – 1 szt.
Szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych – 195,53 ton równoważnika CO2
Liczba pojazdów korzystających z miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” – 26 355 szt.
Liczba osób korzystających z wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 105 420 osób/rok
Węzeł przesiadkowy Palędzie/Dąbrówka
Węzeł przesiadkowy Dopiewo
Fotografie: Stowarzyszenie Metropolia Poznań
Materiał filmowy nt. węzła przesiadkowego w Palędziu/Dąbrówce