Poddziałanie 3.3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania
Typ projektu I Inwestycje funkcjonalnie powiązane z tworzeniem systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych (ZWP). |
|
Beneficjent: |
Gmina Oborniki |
Partner: |
brak
|
Okres realizacji: |
grudzień 2015 – czerwiec 2018 |
Wartość projektu: |
4 815 145,37 zł
|
Dofinansowanie UE: |
4 092 873,56 zł
|
Zakres projektu:
Przedmiotem projektu jest budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Obornikach.
Projekt obejmuje:
- budowę drogi łączącej ul. Kopernika z ul. Lipową,
- budowę wielostanowiskowego dworca autobusowego wraz z przebudową odcinka ulicy Młyńskiej (placu podjazdowego z parkingiem dla autobusów);
- budowie parkingów P&R i K&R przy ul. Lipowej i ul. Łukowskiej
- budowie ścieżek rowerowych wzdłuż ulicy Łukowskiej i Lipowej w kierunku centrum miasta i w kierunku Murowanej Gośliny, mających stanowić połączenie dla ruchu rowerowego na głównych dojazdach do węzła - długość wybudowanych dróg dla rowerów to 1,28 km.
Łącznie wybudowane zostały 84 miejsca postojowe (w tym 10 dla kierowców niepełnosprawnych).
Zadanie było realizowane w trybie "zaprojektuj i wybuduj".
Znaczenie projektu:
- Celem bezpośrednim projektu było zwiększenie mobilności jak i dostępności obszarów gminy Oborniki, poprzez budowę systemu funkcjonalnych punktów przesiadkowych oraz zapewnienie wysokiej jakości przemieszczania się zgodnymi z zasadami zrównoważonego rozwoju.
- Celem szczegółowym projektu była budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego Oborniki Miasto, który skróci czas podróży pasażerów, zwiększy ich bezpieczeństwo jak i w znacznym stopniu poprawi płynność ruchu pojazdów transportu publicznego co przyczyni się do likwidacji przeszkód w ruchu.
Ciekawostki:
- Liczba osób zamieszkująca w promieniu 3 km od węzła: 19 745.
- Miejscowości w obszarze oddziaływania projektu: Uścikowo, Uścikówiec, Antonin, Bogdanowo, Kowanówko, Kowanowo, Gołaszyn i Oborniki.
- W Obornikach na terenie oddziaływania węzła przesiadkowego znajdują się, m.in. takie placówki, jak: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Obornikach, Komenda Powiatowa Policji, Państwowa Straż Pożarna, Urząd Miejski, Starostwo Powiatowe, Liceum Ogólnokształcące, Zespół Szkół w Obornikach (obejmujące Technikum Ekonomiczne, Mechaniczne, Handlowe, Informatyczne, Budowlane, Zasadniczą Szkołę Zawodową, Szkołę Policealną i Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych), a także inne instytucje publiczne (np.szkoły).
- W ramach działań informacyjnych i promocyjnych promujących zmianę zachowań komunikacyjnych i przesiadkę na transport niskoemisyjny zaplanowano m.in.: otwartą konferencję prasową dla przedstawicieli mediów lokalnych i regionalnych oraz osób zainteresowanych realizowanym projektem; spotkania informacyjne z różnymi grupami społecznymi; konkurs plastyczny z wykorzystaniem dowolnych technik skierowany do uczniów szkół podstawowych na temat korzyści ekologicznych wynikających z korzystania z transportu zbiorowego i rowerów; rajd rowerowy, z elementami edukacji ekologicznej skierowany do rodzin jako zachęta do korzystania z ekologicznych środków transportu; ulotki, plakaty, roll – up, bilbordy, reklamy na pojazdach komunikacji miejskiej, kampania w mediach społecznościowych; zakup gadżetów promocyjnych przeznaczonych dla uczestników ruchu rowerowego/ rowerzystów.
- W projekcie uwzględniono zasady uniwersalnego projektowania i zastosowano rozwiązania zwiększające dostępność, w tym: miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych (o wymiarach 3,6 m x 5,0 m); krawężniki przy wszystkich przejściach dla pieszych przez ulice obniżone do poziomu max 2 cm nad poziom przejścia; pas chodnika bezpośrednio przed przejściem dla pieszych wyróżniony kolorystycznie i w formie zmiany struktury (wyczuwalne wypustki w nawierzchni); nawierzchnie peronów dla podróżnych przystanku autobusowego wykonane z materiału antypoślizgowego (uszorstnione powierzchniowo kostki brukowe-powierzchnie płukane); krawędzie powierzchni przeznaczonych do ruchu pieszych bezpośrednio graniczące z powierzchniami o zwiększonym natężeniu ruchu pojazdów odgrodzone za pomocą balustrad; zastosowana informacja sensualna audiofoniczna dotycząca rozkładu i organizacji jazdy - system nagłośnienia.
Efekty realizacji projektu:
- Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 1 szt.
- Liczba miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” – 84 szt.
- Długość wybudowanych dróg dla rowerów – 1,28 km
- Szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych – 30,7 ton równoważnika CO2
- Liczba pojazdów korzystających z miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” – 6 150 szt.
- Liczba osób korzystających z wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 60 000 osób/rok
Węzeł przesiadkowy po realizacji projektu (widok 04.2020.):Węzeł przesiadkowy w trakcie realizacji projektu:Fotografie:
Urząd Miejski w Obornikach, Stowarzyszenie Metropolia Poznań