Opublikowane na Serwis Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania w ramach WRPO 2014+ (http://zit.metropoliapoznan.pl/)
Wspieranie strategii niskoemisyjnych na terenie gminy Pobiedziska poprzez tworzenie kompleksowej infrastruktury Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych w Biskupicach, Pobiedziskach i Pobiedziskach Letnisko wraz z zakupem środków transportu publicznego
Poddziałanie 3.3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania Typ projektu I Inwestycje funkcjonalnie powiązane z tworzeniem systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych (ZWP).
Beneficjent:
Gmina Pobiedziska
Partner:
Powiat Poznański
Okres realizacji:
maj 2015 – czerwiec 2018
Wartość projektu:
34 996 260,75 zł
Dofinansowanie UE:
26 310 095,09 zł
Zakres projektu:
Budowa Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego (ZWP) przy DK w Pobiedziskach wraz z realizacją inwestycji funkcjonalnie powiązanych z tworzeniem ww. węzła, w tym: budowa ZWP, przebudowa ul. Kazimierza Odnowiciela i ul. Jagiełły, modernizacja ul. Kiszkowskiej w zakresie ścieżki rowerowej i nawierzchni; wykonanie ścieżek rowerowych od ZWP przy DK w Pobiedziskach (rejon szkoły, przedszkola).
Budowa ZWP przy DK w Pobiedziskach Letnisko wraz z realizacją inwestycji funkcjonalnie powiązanych z tworzeniem ww. węzła, w tym: budowa ZWP, budowa ul. Kolejowej wraz z budową odcinka kanalizacji deszczowej.
Budowa ZWP przy DK w Biskupicach wraz z realizacją inwestycji funkcjonalnie powiązanych z tworzeniem ww. węzła, w tym: budowa ZWP przy DK w Biskupicach, budowa ul. Nowej i ul. Popiela, modernizacja ul. Dworcowej i Głównej w zakresie ścieżek rowerowych i kanalizacji deszczowej, modernizacja Placu Piastowskiego w tym organizacja przystanków komunikacji publicznej.
Informacja i promocja, w tym: internet marketing, event marketing, ATL, BTL, mobile marketing, działania dodatkowe, tablice informacyjno-promocyjne.
Zakup niskoemisyjnych środków transportu - 3 szt. autobusów hybrydowych.
Ciekawostki:
W ramach działań komplementarnych do projektu zrealizowano wraz z PKP PLK budowę tunelu umożliwiającego bezkolizyjny przejazd pod linią kolejową Poznań-Warszawa. Tunel zlokalizowany jest między stacjami Pobiedziska oraz Pobiedziska Letnisko.
Liczba osób zamieszkująca w promieniu 3 km od węzła Pobiedziska: 10 141 osób
Liczba osób zamieszkująca w promieniu 3 km od węzła Pobiedziska Letnisko: 5 704 osoby
Liczba osób zamieszkująca w promieniu 3 km od węzła Biskupice: 4 470 osób
W ramach działań informacyjnych i promocyjnych promujących zmianę zachowań komunikacyjnych i przesiadkę na transport niskoemisyjny zrealizowano m.in.: internet marketing (w tym video, e-mail marketing, social media marketing), event marketing (wydarzenia tematyczne typu pikniki/festyny na terenie gminy w ramach których na specjalnych stoiskach prezentowane były nowoczesne rozwiązania komunikacyjne, organizacja spotkań z mieszkańcami oraz konferencji i prezentacji), ATL (ang. above the line – reklama przy wykorzystaniu środków masowego przekazu – radio/TV/prasa, outdoor marketing - tablice reklamowe, billboardy, słupy ogłoszeniowe, wiaty przystankowe, tablice elektroniczne), BTL (ang. below the line – działania reklamowe skierowane do konkretnej grupy tj. eco marketing), mobile marketing (wysyłanie komunikatów informacyjnych poprzez SMS/MMS, kody QR), działania dodatkowe (konkurs dla posiadaczy miesięczny kart na kolejową komunikację metropolitalną, eksperymentalny wyścig dwóch drużyn do Poznania przy wykorzystaniu transportu indywidualnego oraz zbiorowego, promocja podróżowania tzw. "carpooling").
W projekcie uwzględniono zasady uniwersalnego projektowania i zastosowano rozwiązania zwiększające dostępność, w tym: miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych, tablice informacyjne z inskrypcjami w alfabecie Braille’a, utworzenie aplikacji QR na urządzenia mobilne typu smartfon/tablet, zakup autobusów niskopodłogowych z miejscem przeznaczonym na bezpieczne przejazd dla osób poruszających się na wózku, wyposażenie autobusów w system informacji pasażerskiej obejmujący m.in. komplet tablic informacyjnych oraz informację głosową, zastosowanie na peronach autobusowych oraz przy przejściach nawierzchni fakturowych przeznaczonych dla osób z dysfunkcją wzroku, w ramach modernizacji przejść dla pieszych uwzględniono montaż sygnalizatorów z systemem dźwiękowym dostosowanym dla osób niewidomych.
Projekt realizowało 12 różnych wykonawców
Dokumentacja projektowa obejmowała 110 segregatorów akt, natomiast w trakcie realizacji projektu wymieniono ponad 150 pism urzędowych
Efekty realizacji projektu:
Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 3 szt.
Całkowita długość nowych lub przebudowanych linii komunikacji miejskiej – 4,14 km
Liczba zakupionych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej – 3 szt.
Pojemność zakupionego taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej – 240 osoby
Liczba wybudowanych obiektów „parkuj i jedź” – 8 szt.
Liczba miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” – 310 szt.
Liczba miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” – 19 szt.
Liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride” – 10 szt.
Liczba stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride” – 154 szt.
Długość wybudowanych dróg dla rowerów – 4,63 km
Liczba nowych/ zmodernizowanych punktów świetlnych – 92 szt.
Liczba akcji i kampanii informacyjno-promocyjnych – 1 szt.
Szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych – 226,64 ton CO2
Fotografie: Stowarzyszenie Metropolia Poznań
Materiały filmowe nt. węzłów przesiadkowych w Gminie Pobiedziska