Opublikowane na Serwis Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania w ramach WRPO 2014+ (http://zit.metropoliapoznan.pl/)
Realizacja węzła przesiadkowego w Złotnikach w celu zwiększenia dostępności linii kolejowej nr 354 Poznań-Piła
Poddziałanie 3.3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania Typ projektu I Inwestycje funkcjonalnie powiązane z tworzeniem systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych (ZWP).
Beneficjent:
Gmina Suchy Las
Partner:
Zakład Komunikacji Publicznej Suchy Las Sp. z o.o.
Okres realizacji (przewidywany):
lipiec 2016 – 2018
Wartość projektu:
9 623 075,00 zł
Dofinansowanie UE:
7 313 159,96 zł
Zakres projektu:
Inwestycja dotyczy powstania zintegrowany węzła przesiadkowego w rejonie istniejącego budynku dworca w Złotnikach:
Parking typu Park&Ride przy budynku dworca z miejscami postojowymi dla samochodów w ilości około 70 szt. i rowerów – 30 szt., przystanki komunikacji publicznej, monitoring.
Wybudowanie 2 km ciągów pieszo-rowerowych.
Wybudowanie/zmodernizowanie nawierzchni dróg ulic Łagiewnickiej, Dworcowej, Pawłowickiej wraz z infrastruktuą techniczną – kanalizacja sanitarna i deszczowa, oświetlenie drogowe, kanały technologiczne.
Zakup 4 autobusów niskoemisyjnych, których bezpośrednim Beneficjentem będzie Zakład Komunikacji Publicznej Suchy Las Sp. z o.o.
Ciekawostki:
Liczba osób zamieszkująca w promieniu 3 km od węzła: 5 850.
Miejscowości w obszarze oddziaływania projektu: Złotniki, Złotkowo, Suchy Las, Jelonek, Pawłowice.
W ramach działań informacyjnych i promocyjnych promujących zmianę zachowań komunikacyjnych i przesiadkę na transport niskoemisyjny zaplanowano m.in.: stworzenie szkółki rowerowej, organizację zajęć z bezpiecznej jazdy rowerem dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum, zajęcia z bezpiecznego poruszania się pieszo dla najmłodszych, realizację akcji „pieszy autobus” (inicjatywa polega na tym, że 5-8 dzieci idzie w towarzystwie dorosłego do i ze szkoły, dzieci są odbierane z „przystanków” pod domami lub w bezpośrednim ich sąsiedztwie; dzieci rotacyjnie obejmują rolę „kierowcy autobusu” i prowadzą pozostałych).
W projekcie uwzględniono zasady uniwersalnego projektowania i zastosowano rozwiązania zwiększające dostępność, w tym: na parkingu P&R zaplanowano miejsca dla osób niepełnosprawnych, na trasie rowerowej realizacja specjalnych przejść dla osób niepełnosprawnych zbudowanych z płytek ostrzegawczych z wypustkami okrągłymi (bąbelkami), dodatkowa sygnalizacja akustyczna ułatwiającą osobom niepełnosprawnym orientację przy przejściach.
Efekty realizacji projektu:
Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 1 szt.
Całkowita długość nowych lub przebudowanych linii komunikacji miejskiej – 1,5 km
Liczba wybudowanych obiektów „parkuj i jedź” – 1 szt.
Liczba miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” – 70 szt.
Liczba miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” – 3 szt.
Liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride” – 1 szt.
Liczba stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride” – 30 szt.
Długość wybudowanych dróg dla rowerów – 2,0 km
Liczba zakupionych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej – 4 szt.
Pojemność zakupionego taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej – 360 os.
Liczba zainstalowanych inteligentnych systemów transportowych – 1 szt.
Liczba nowych/ zmodernizowanych punktów świetlnych – 51 szt.
Liczba akcji i kampanii informacyjno-promocyjnych – 1 szt.
Szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych – 15,98 ton CO2
Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy - po zakończeniu realizacji projektu
Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy - w trakcie budowy
Fotografie: Stowarzyszenie Metropolia Poznań, Urząd Gminy Suchy Las
Materiał filmowy nt. otwarcia węzła przesiadkowego: