1. W związku z obowiązkiem spełnienia w Poddziałaniu 8.1.4 WRPO kryterium dostępu dotyczącego niskich wyników edukacyjnych przez szkoły ubiegające się o wsparcie, proszę o jednoznaczne określenie, czy kwalifikując szkoły do projektu należy oprzeć się na: Wynikach egzaminów z bieżącego roku, w którym składany jest wniosek w dosłownym rozumieniu kryterium i z roku poprzedzającego złożenie wniosku. Wynikach egzaminów przeprowadzonych w 2014 i 2015 r. zgodnie z rozwinięciem kryterium. Ponadto, proszę o wyjaśnienie czy wystarczający jest do zakwalifikowania szkoły do projektu fakt, że uzyskała ona średnią z egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno-przyrodniczej, wyłącznie z matematyki poniżej średniej dla województwa wielkopolskiego? Z pozostałych przedmiotów szkoła osiągnęła wyniki powyżej średniej dla województwa.
W związku z wątpliwościami dotyczącymi spełnienia kryterium dotyczącego niskich wyników edukacyjnych informuję, że należy w tym celu posługiwać się danymi przekazanymi szkole przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną. Jeżeli w momencie przygotowywania wniosku o dofinansowanie projektu (części dotyczącej diagnozy szkoły) Projektodawca/Wnioskodawca dysponuje wynikami z egzaminu zewnętrznego przeprowadzonego w bieżącym roku, to może wziąć je pod uwagę. W takiej sytuacji, decyzję czy szkoła spełnia ww. kryterium, Beneficjent podejmuje na podstawie danych z roku bieżącego i poprzedzającego (tj. 2016 i 2015). Z kolei jeżeli w trakcie przygotowywania wniosku o dofinansowanie w ww. zakresie szkoła nie dysponuje wynikami z egzaminu zewnętrznego przeprowadzanego w bieżącym roku, podejmuje ww. decyzję na podstawie danych z dwóch poprzednich lat (tj. 2015 i 2014).
Ponadto, zwracam uwagę, iż zgodnie z treścią kryterium wystarczy osiągnięcie przez szkołę średniego wyniku z egzaminu zewnętrznego wyłącznie z jednego przedmiotu (np. z matematyki w przypadku egzaminu gimnazjalnego lub z części I sprawdzianu) poniżej średniej dla województwa, wyłącznie w jednym roku w okresie ostatnich dwóch lat (zgodnie z powyższym opisem).
Kryteria oceny projektów są przyjmowane przez Komitet Monitorujący. Natomiast ich przyjęcie nie wiąże się bezpośrednio z określeniem dat rozpoczęcia i zakończenia danego naboru. W związku z tym Instytucja Zarządzająca w ramach kryterium przedstawiła sposób oceny egzaminów zewnętrznych zarówno w roku 2015, jak i w 2014.
Zwracamy uwagę, że w konkursie nr RPWP.08.01.04-IZ-00-30-001/16 dotyczącym Poddziałania 8.1.4 typ I „Gimnazjalista z pasją – Kompleksowe wsparcie uczniów gimnazjów w wyborze optymalnych ścieżek edukacyjnych i zawodowych” wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół uczestniczących w projekcie należy odnosić do średnich wyników dla obszaru ZIT Poznań, a nie średnich wyników dla województwa. Średnie wyniki egzaminów gimnazjalnych dla obszaru ZIT Poznań przedstawione są poniżej.
Przedmiot |
Rok 2014 |
Rok 2015 |
Rok 2016 |
Język polski |
68,80% |
61,64% |
68,32% |
Historia i wiedza o społeczeństwie |
61,32% |
66,23% |
59,25% |
Matematyka |
51,14% |
51,21% |
51,89% |
Przedmioty przyrodnicze |
54,53% |
52,98% |
53,71% |
Język angielski poziom podstawowy |
72,34% |
71,81% |
69,06% |
Język niemiecki poziom podstawowy |
56,97% |
60,60% |
61,64% |
Język rosyjski poziom podstawowy |
57,30% |
48,48% |
68,67% |
Język francuski poziom podstawowy |
83,05% |
90,39% |
92,94% |
Język hiszpański poziom podstawowy |
66,37% |
64,73% |
70,16% |
Język włoski poziom podstawowy |
28,67% |
Brak zdających |
Brak zdających |