Rozbudowa systemu tras rowerowych w gminie Oborniki - odcinek od Stobnicy do Obornik wraz z infrastrukturą rowerową i oświetleniem
|
||
Beneficjent: |
Gmina Oborniki |
|
Partner: |
brak |
|
Okres realizacji (przewidywany): | lipiec 2015 – grudzień 2018 | |
Wartość projektu: |
8 035 915,16 zł |
|
Dofinansowanie UE: |
6 589 481,08 zł |
Zakres projektu:
Przedmiotem projektu była budowa drogi rowerowej z oświetleniem i infrastrukturą rowerową na odcinku od Obornik do Stobnicy w gminie Oborniki. Wybudowanych zostało 11,8 km trasy rowerowej oraz 3 obiekty „Bike&Ride” - Miejsca Obsługi Podróżujących z 30 stanowiskami postojowymi. Trasa przebiega po nasypie zlikwidowanej linii kolejowej od Obornik przez Słonawy, Bąblin, Bąblinek, Kiszewo, Kiszewko do Stobnicy. Parkingi „B&R” zlokalizowane zostały przy ścieżce rowerowej w miejscowości Bąblin ok. 250 m od przystanku autobusowego i w Stobnicy ok. 180 m w lini prostej od przystanku autobusowego. Dzięki temu łatwiejsze jest skorzystanie z komunikacji zbiorowej. Na całej trasie zamontowane zostało nowe oświetlenie: 42punkty świetlne LED oraz 9 punktów świetlnych hybrydowych.
Dzięki realizacji projektu została zwiększona dostępność obszarów gminy Oborniki, stanowiących element MOF Poznania oraz zapewniono wysoką jakość przemieszczania się mieszkańców gminy Oborniki poprzez połączenie trasą rowerową 7 miejscowości, jak również osób przyjezdnych. W założeniu realizowane także w ramach projektu promowanie dróg rowerowych i roweru jako środka transportu przyczynia się do wzrostu świadomości społecznej w zakresie efektywnego wykorzystania energii i może przełożyć się na zachowania sprzyjające jej oszczędzaniu, tym samym ograniczeniu emisji zanieczyszczeń do otoczenia. Poza takimi walorami jak nieszkodliwość dla środowiska, niskie koszty infrastruktury ważną staje się dbałość o stan fizyczny - coraz więcej osób uznaje rower za wygodne antidotum na omijanie zakorkowanych ulic.
Projekt jest odpowiedzią na zidentyfikowane potrzeby mieszkańców Gminy Oborniki i umożliwieniem przejścia na gospodarkę niskoemisyjną w sektorze transportu, w konsekwencji poprawą stanu środowiska naturalnego (w tym jakości powietrza).
Przebieg trasy stanowi alternatywę dla Nadwarciańskiego uczęszczanego intensywnie szlaku rowerowego, biegnącego po drodze nr 1847P Oborniki-Stobnica.
Ciekawostki:
- Nowy ciąg trasy wpisuje się i łączy z pozostałymi ciągami rowerowymi w gminie, stanowi spójną całość, umożliwiając dojazd do dworca PKP/ul.Staszica oraz do Węzła przesiadkowego Oborniki Miasto.
- Głównym celem zadania jest zwiększenie mobilności mieszkańców, dostępności obszarów Gminy Oborniki oraz zapewnienie wysokiej jakości przemieszczania się, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
- Dostępność ścieżek rowerowych przekłada się na rezygnację z indywidualnego transportu samochodowego w drodze do i z pracy na rzecz roweru lub transportu komunikacji zbiorowej, przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu, a to z kolei wpływa na podniesienie jakości życia mieszkańców.
Efekty realizacji projektu:
- Długość wspartej infrastruktury rowerowej – 11,84 km
- Liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride” – 3 szt.
- Liczba stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride” – 30 szt.
- Liczba nowych/zmodernizowanych punktów świetlnych – 51 szt.
- Liczba akcji i kampanii informacyjno-promocyjnych – 1 szt.
- Szanowny roczny spadek emisji gazów cieplarnianych – 8,62 ton CO2
- Liczba osób korzystających z wybudowanych dróg rowerowych – 10 000 osób/rok
Fotografie: Urząd Miejski w Obornikach