Gmina Rokietnica została wzbogacona w zintegrowany węzeł przesiadkowy oraz nowoczesny dworzec kolejowy. Oficjalne otwarcie obiektów, powstałych dzięki dofinasowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, odbyło się 31 sierpnia br. Zaplanowana uroczystość rozpoczęła się po przybyciu pierwszych zaproszonych gości, którzy przybyli do stacji Rokietnica specjalnym, bezpłatnym pociągiem wyjeżdżającym z Poznania Głównego o godzinie 16:16. Koniec wydarzenia zaplanowany został przez organizatorów na 17:38. O tej godzinie wyruszył pociąg powrotny. Węzeł przesiadkowy obsługuje podróżnych już od pierwszych dni września.
- Dach dworca, na którym zamontowano panele fotowoltaiczne, pełni również rolę zadaszenia dla podróżnych oczekujących na liniowe autobusy – informuje Danuta Potrawiak, sekretarz gminy Rokietnica. - Tu także zamontowana została tablica elektroniczna z informacją o godzinach ich przyjazdu i odjazdu. Specjalna konstrukcja dachu oraz jego imponująca długość 96 metrów pozwala na połączenie w jedną funkcjonalną całość wyjścia z poczekalni oraz zejścia na perony. To także w pewnym sensie symbol możliwości połączenia dwóch inwestycji: gminnej (dworzec) i kolejowej (przejście oraz zmodernizowane przez PKP torowisko i perony), a także komunikacyjnych składowych: wiaty na ponad 50 rowerów, przystanków autobusowych i dojścia do platform kolejowych.
Do dyspozycji podróżnych na dworcu znajduje się kasa biletowa. Miejsca parkingowe dla rowerów zaplanowane zostały po obu stronach linii kolejowej, doprowadzono do nich również odpowiednią infrastrukturę. W ramach inwestycji powstało parking samochodowy, na którym znalazło się 150 miejsc dla aut, w tym te przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami oraz z stanowiskami do ładowania dla pięciu samochodów elektrycznych. Dworzec został skomunikowany z gminnym transportem publicznym, co zapełni mieszkańcom wygodę w przesiadaniu się. Toalety zaprojektowano w sposób zapewniający dostępność dla wszystkich użytkujących, również osób z niepełnosprawnościami. Budynek starego dworca nadal pozostał. Znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie nowego węzła, a plac przed nim zyskał dużo zieleni i miejsce do odpoczynku.
- Realizacja projektu węzła wyniosła łącznie ponad 33 mln złotych; objęła zarówno budowę dworca i zagospodarowanie okalającego go terenu, jak i przebudowę ul. Szamotulskiej w Rokietnicy z rondem oraz budowę nowej bazy gminnej spółki komunikacyjnej ZUK ROKBUS i zakup czterech niskoemisyjnych autobusów – mówi Danuta Potrawiak. - Zadanie to, z dofinansowaniem z UE w wysokości ponad 21 mln zł, było drugim co do wielkości projektem niskoemisyjnym w ramach drugiego rozdania Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań.
Partnerami tej inwestycji są gmina Rokietnica, powiat poznański i Zakład Usług Komunikacyjnych ROKBUS Sp. z o.o., natomiast umowa dotycząca dofinasowania w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 podpisana została w ostatnich dniach 2017 roku.
- Istotnym uzupełnieniem projektu Węzła Przesiadkowego Rokietnica będzie włączenie od 1 stycznia 2023 r. odcinka Poznań Główny – Wronki, ze stacją Rokietnica, do systemu Poznańskiej Kolei Metropolitarnej (PKM) – dodaje Danuta Potrawiak. - PKM jest wspólnym przedsięwzięciem Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Miasta Poznań, Powiatu Poznańskiego oraz 38 gmin i 10 powiatów położonych wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. PKM to zwiększona częstotliwość kursowania pociągów w godzinach szczytu – średnio co 30 minut oraz nowoczesny tabor. Objęta jest wspólnym biletem, zintegrowanym z transportem dowożącym pasażerów do kolei – przypomina.
Fotografie z dnia 31.08.2022: