- Otwarcie tych parkingów jest bardzo ważne z punktu widzenia zrównoważonej polityki transportowej Miasta. Tego typu miejsca umożliwiają bezpieczne i dogodne dojście do komunikacji publicznej, szczególnie szynowej - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Te trzy nowe parkingi to nie ostatnie tego typu inwestycje w Poznaniu. Cały czas powstają parkingi Park&Ride w gminach ościennych. Jest ich obecnie 30, a docelowo będzie 63. To one uzupełniają system parkingowy i są ulokowane przy stacjach Kolei Metropolitalnej. To jest bardzo ważne, żeby tego typu obiekty zlokalizowane były przy węzłach przesiadkowych, stacjach kolejowych czy pętlach tramwajowych. W najbliższym czasie będziemy budować węzeł przesiadkowy "Grunwaldzka". Tam taki parking powstanie po stronie Plewisk. Projektowany jest również P&R na Górczynie oraz przy ul. Druskienickiej - dodaje Mariusz Wiśniewski.
- Inwestycja realizowana była w formule "zaprojektuj i buduj". Po stronie wykonawcy było wykonanie dokumentacji projektowej, uzyskanie stosownych pozwoleń i wykonanie robót budowlanych. Koszt realizacji trzech obiektów zamknął się kwotą 17,2 mln zł. Inwestycja jest dedykowana zarówno kierowcom, jak i rowerzystom. Posiada także dodatkową infrastrukturę - toalety, monitoring - wyjaśnia Grzegorz Bubula, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich.
- Warto też pamiętać, że ta inwestycja powstała przy wykorzystaniu funduszy europejskich w wysokości ok 9 mln zł - zaznacza Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego i dodaje: - Te trzy nowe parkingi wraz z funkcjonującym wcześniej obiektem przy ul. Szymanowskiego, cechują się tymi samymi zasadami korzystania. Zapraszamy wszystkich, którzy w tych swoich codziennych podróżach mogą pokonać część trasy samochodem, a potem chcieliby go zostawić w bezpiecznym miejscu i przesiąść się na transport publiczny.
Jak działa P&R?
Do korzystania z tych parkingów uprawnia zapisanych na karcie Peka bilet okresowy. Z dniem otwarcia ciekawą opcją do rozważenia przez kierowców jest wybór okresowego biletu trasowanego do 6 przystanków, który sprawdzi się na obiektach przy św. Michała i rondzie Śródka. Natomiast dla Biskupińskiej najlepszym rozwiązaniem jest przesiadka na pociąg Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na podstawie biletu okresowego ZTM lub biletu parkingowego P&R zakupionego na tym parkingu.
Dla nowych parkingów P&R przy ul. św. Michała i rondzie Starołęka oraz dotychczasowego P&R Szymanowskiego podstawowym środkiem komunikacji miejskiej, na który mogą przesiadać się kierowcy, jest tramwaj. Natomiast na parkingu przy ul. Biskupińskiej zlokalizowanym w rejonie stacji Poznań Strzeszyn, najdogodniej jest przesiąść się na pociągi należące do spółek Koleje Wielkopolskie i POLREGIO, które w ciągu 10 minut dojeżdżają do Poznania Głównego. Oprócz tego można się przesiąść także na autobusy linii nr 146 i 160.
Dla osób, które nie mają biletu okresowego ZTM, parkowanie jest możliwe po zakupie biletu parkingowego w kasie znajdującej się na parkingu. Bilet upoważnia do przejazdów komunikacją miejską do końca doby parkingowej.
Jedną z opcji dla podróżujących komunikacją publiczną w Poznaniu i aglomeracji jest bilet trasowany do 6 przystanków, na podstawie którego można korzystać bez dodatkowej opłaty z dowolnego parkingu P&R, oferowany w czterech odmianach:
Koszt zakupu 30-dniowego biletu trasowanego do 6 przystanków:
Bilet Metropolitalny na trasę do 6 przystanków: 69 zł
Bilet Metropolitalny na trasę do 6 przystanków z ulgą 50 %: 34,50 zł
Bilet Normalny na trasę do 6 przystanków: 86 zł
Bilet Ulgowy na trasę do 6 przystanków: 43 zł
Możliwość wykorzystania biletów trasowanych na 6 przystanków
P&R św. Michała: parking znajduje się w rejonie ulic św. Michała, Warszawskiej i Świętojańskiej
Możliwość przesiadki na transport publiczny: linie tramwajowe na ulicy Warszawskiej - przystanek Św. Michała: linie nr 6 i 8 (ok. 80m) lub w nieco większej odległości duży węzeł przesiadkowy Rondo Śródka: linie tramwajowe nr 3, 6, 8, 17 oraz linie autobusowe (ok. 500m).
P&R rondo Starołęka: parking w rejonie ulic Hetmańskiej, Starołęckiej i Wagrowskiej
Możliwość przesiadki na transport publiczny: linie tramwajowe w rejonie ronda Starołęka: linie nr - 1, 4, 7, 11, 12, 17 (ok. 100-200m).
P&R Szymanowskiego: parking znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie trasy PST.
Możliwość przesiadki na transport publiczny: linie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (linie nr 12, 14, 15, 16).
Z uwagi na fakt, że P&R Biskupińska znajduje się w rejonie przystanku kolejowego Poznań Strzeszyn (60m), rekomendujemy przesiadkę na pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej uruchamiane przez spółki Koleje Wielkopolskie i POLREGIO. Dojazd do Dworca Poznań Główny zajmie ok. 10 minut.
Przypominamy, że korzystanie z dojazdu PKM ze stacji Poznań Strzeszyn umożliwiają:
Jest też możliwość przesiadki na transport publiczny: linie autobusowe nr: 146 i 160 - przystanek Podolany (ok. 200 m).
Więcej informacji o parkingach P&R w Poznaniu można na stronie ZTM Poznań.